17.06.2020
eNPS luku kertoo, kuinka todennäköistä on, että henkilöstö suosittelisi työnantajaansa ystävälleen. Käytännössä, jos eNPS on positiivinen luku, se on lähtökohtaisesti hyvä tulos. eNPS=40 on huippuluokkaa. Meillä Weladolla eNPS=61 – eli poikkeuksellisen erinomainen.
Henkilöstön sitoutuneisuuden ja asiakastyytyväisyyden korrelaatiota puolestaan on tutkittu paljon, ja yhteys on vahva: r-luku, eli korrelaatiotekijä, joka kuvastaa tekijöiden välistä riippuvuutta on tutkittu olevan r=.43. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Kun sinulla on pää kipeä, otat todennäköisesti Buranan. Ja Burana yleensä auttaa pääkipuun ainakin minulla. Mutta henkilöstön sitoutuneisuus auttaisi sinua asiakastyytyväisyydessä vielä 3 kertaa paremmin kuin ibuprofeiini kipuusi. Toisaalta henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyden välillä on tutkitusti jo yli 14 kertaa vahvempi yhteys kuin solunsalpaajahoitojen ja rintasyöpäselvinneisyyden välillä.
Tyytyväiset työntekijät ovat 12-15% tuottavampia kuin vähemmän tyytyväiset
Lisäksi esimerkiksi Warwickin yliopiston tutkimuksessa osoitettiin, että tyytyväiset työntekijät ovat 12% tuottavampia kuin vähemmän tyytyväiset. Glassdoorin tutkimukset puolestaan osoittavat, että Best Places to Work -yritykset suoriutuvat 115%:sti suhteessa keskiverto markkinatasoon. Samalle viivalle pääsenemme Future workplaces sertifioituneena.
Millä tavalla henkilöstön hyvinvointi sitten parantaa tuottavuutta? No esimerkiksi:
vähentämällä työntekijöiden poissaoloja, siten vähentäen projektitoiminnan häiriöitä
vähentämällä onnettomuuksia ja virheitä, mikä näkyy asiakkaalle turvallisempana ja helpompana projektina
parantamalla keskustelua ja edistämällä tiimityötä ja innovatiivisuutta
nopeuttamalla reagointikykyä
vähentämällä lähtövaihtuvuutta, jolloin asiantuntemus säilyy projekteilla katkottomasti ja sen varaan voi rakentaa
Näiden tekijöiden ansioista tyytyväisen henkilöstön tuottama lopputulos näkyy asiakkaille laadukkaampana projektina. Hyvä tiimityö myös näkyy ja tuntuu laadukkaana ja osaavana asiakaspalveluna.
Weladolainen toimintatapa, hyvinvointiin perustuvaa asiakaslaatua ja tuottavuutta
Käytännön tasolla edellinen teoria on todennettu meillä useaan otteeseen: kun me työnantajana panostamme tekijöihimme ja olemme tekijöillemme paras, näkyy se asiakkaalle lopputuloksena alan parhaimpana palvelulaatuna ja tuloksena. Weladolaisen toimintatavan ajatuksenjuoksu kulkee kutakuinkin seuraavan kuvan mukaisesti.
En malta olla tiivistämättä tätä niin kuin yliopiston matikan kursseilla konsanaan: huippuasiantuntija + paras työpaikka = erinomainen henkilöstön sitoutuneisuus = markkinatasoa parempi asiakastyytyväisyys. M.O.T 😉
Kesäterkuin,
Noora
Lisää eNPS:stä indikaattorina voit lukea esimerkiksi täältä ja Weladon henkilöstötyytyväisyydestä ja -sitoutuneisuudesta täältä.
Korrelaatiokertoimista enemmän:
Riippuvuustekijät |
Tekijöiden riippuvuussuhde, r-luku (korrelaatiokerroin) |
Solunsalpaajahoidot ja rintasyövästä selviäminen |
r=.03 |
Antibiootit ja lasten korvakipu |
r=.08 |
Tupakointi ja keuhkosyöpä |
r=.08 |
Ibuprofeiini ja kivun lievitys |
r=.14 |
Unilääkkeet ja unettomuuden hoito |
r=.30 |
Ja vaikkapa kesälukemiseksi kirjoituksen lähteitä, joissa tarkemmin aiheesta:
20.01.2021
03.12.2020
30.11.2020
23.10.2020
25.09.2020
04.09.2020
24.07.2020
20.07.2020
25.06.2020
24.06.2020
29.05.2020
30.04.2020
02.04.2020
24.03.2020
04.03.2020
14.02.2020
12.11.2019
22.10.2019
09.10.2019
08.10.2019
12.06.2019
15.03.2019
11.09.2018
26.06.2018
21.06.2018
27.04.2018
09.02.2018
18.01.2018
16.11.2017
13.09.2017