-

Artisan Jyrki

0 kommenttia
Kataja Jyrki
Kataja Jyrki
Liiketoimintajohtaja, ratarakennuttaminen

Tervetuloa taloon, Jyrki! Jyrki Kataja aloitti Weladon ratarakennuttamisen liiketoimintajohtajana tammikuussa 2021. Jyrkin mentorina toimiva Kimmo Saarela jatkaa Weladon varatoimitusjohtajana, projektien johdossa ja lisäksi muun muassa rataliiketoiminnan johtoryhmässä. Tavoitteena on, että molempien konkareiden vahvuudet saadaan sekä ratarakennuttamisen että koko organisaation käyttöön.  

 

Jyrki Kataja on 47-vuotias diplomi-insinööri, joka asuu perheineen Lempäälässä, lomailee Lapissa ja työskentelee Weladon Tampereen toimistolla Ratinassa. Vapaa-aikanaan Jyrki harrastaa painonnostoa, hiihtoa ja on armoton penkkiurheilija. Erityisesti ravien seuraaminen saa Jyrkin sydämen sykkimään ja verenpaineen nousemaan. Mitä muuta opimme tästä helposti lähestyttävästä ja nopeasti innostuvasta miehestä, kun istutimme hänet pieneen haastattelutuokioon? 

Miksi valitsit Weladon? 

Tunsin jo entuudestaan monia weladolaisia ja siirtyminen oli sikäli aika helppoa. Minulle jäi Matin ja Kimmon kanssa käymistäni keskusteluista kuva, että Weladolla pidetään aidosti huolta työntekijöiden hyvinvoinnista. Itse tiimien vetäjänä ja valmentajana koen, että jaamme samoja arvoja. Koin myös, että Weladolla kehitetään ja kokeillaan kovasti uutta, mikä minuakin kiehtoo kovasti. 

Millaisissa asioissa olet erityisen pätevä?  

Olen ehtinyt tehdä työurallani monia eri tehtäviä. Uskon, että minulla on tuoreen Allianssi-kokemukseni myötä annettavaa tiimityöstä, valmentamisesta ja ratkaisukeskeisestä toiminnasta. Myös ratikkakokemuksestani voi hyvinkin olla jatkossa hyötyä Weladolle. Olen työskennellyt aiemmin pitkään rautatieympäristössä tarjous-, kehitys- ja rakennuspäällikkönä, ja onpa minulla usean vuoden kokemus myös rakennuttamisesta muun muassa Keravan kaupunkirata -hankkeesta.

Mihin hankkeisiin olet jo jättänyt kädenjälkesi? 

Viimeiseksi olin mukana Tampereen, Raide-Jokerin ja Kruunusiltojen raitiotiealliansseissa, joissa istuin johtoryhmissä. Taannoin toimin muun muassa Megasiirto Oy:n toimitusjohtajana, jolloin kymmenien sillansiirtojen lisäksi rakensimme esimerkiksi Tampereen uuden Matkakeskustunnelin ja Rongankadun tunnelin. 

Mitä pidät johtamisessa tärkeimpänä asiana?  

Tärkeintä itselleni on avoin viestintä. Uskon, että avoimella, reaaliaikaisella ja epämuodollisellakin viestinnällä työmaiden haasteet saadaan ratkottua ennen kuin ne pääsevät eskaloitumaan isoiksi ongelmiksi. Lisäksi uskon positiivisen palautteen voimaan. 

Mihin itse haluat aina keskittyä ja tehdä hyvin?  

Olen ihmistyyppinä keltainen eli puhelias, innostunut ja fiilisihminen. Koitan luoda ympärilleni rennon tunnelman, jonka uskon tuovan hyviä tuloksia ja uskallusta uusiin ajatuksiin. 

Isoimmat onnistumisesi johtajana/esihenkilönä/valmentajana? 

Neljän uuden allianssin tarjoustiimin valmentaminen voittoihin. Tiimit kerättiin 3-5 palveluntuottajan parhaista tekijöistä, joilla kaikilla oli erilaista osaamista ja erilaiset työkulttuurit. Muutaman kuukauden intensiivisellä valmentamisella yksilöistä rakennettiin ehyt bändi, joka improvisoi yhteisen tavoitteen eteen. Toisena onnistumisena pidän sitä, että olen saanut palkata paljon uutta nuorta väkeä infra-alalle. 

***

Kapula Jyrkin ja Kimmon välillä vaihtuu hiljalleen, ja aika näyttää, millaisiksi kummankin kamraatin roolit lopulta muotoutuvat. Meillähän tunnetusti ei olla mustasukkaisia tai reviiritietoisia, vaan etenemme yhdessä kohti yhteistä menestystä. Tästedes voit olla kumpaan vain yhteydessä rataliiketoimintaan liittyvissä asioissa. 

 


Kommentit

Ei kommentteja